Like-olj minket a Facebook-on
Gyógytorna, Manuálterápia, Sportrehabilitáció
Jelentekezz be szakértőinkhez:
Szólj hozzá!

Gerincferdülés, korzett

A korzettes mozgásterápia

A korzett rendeltetésszerű használatához hozzátartozik a megfelelő mozgásterápia. A korzettben való lehetőségek szélesebb palettáját jelentik a kezelésnek.

1. Speciális önkorrekció

A speciális önkorrekció a korzett rendeltetésszerű használatának megtanítását szolgálja. Apró, schroth-i elveken nyugvó mozdulatsor, melynek vezérfonala a célzott légzésirányítás. Kilégzéskor a pelottáktól való eltávolodást, belégzéskor az ablakok kitöltését gyakoroltatjuk. Nagy előnye, hogy abszolút diszkrét, bárhol végezhető feltűnés nélkül. Így például olyan szituációkban is tudnak a gyerekek jótékonyan hatni a gerincükre, amikor egy másfajta eszközigényes módszer megvalósítása lehetetlen lenne. Például buszon utazás és utcán való hosszas várakozás közben. Ez fontos, mert ilyen helyzetek gyakran adódnak az életben, s jó, ha a gyerekeket felkészítjük ezekre. Tapasztalataink szerint közkedvelt a korrekció ezen formája, mert a korzett biztonságot nyújt a gyerekeknek, nem kell attól tartaniuk, hogy egy esetleges pontatlan mozdulattal árthatnak maguknak. Ennek elsajátításához megfelelő érettségre és pszichés kondícióra van szükség.

2. Klasszikus korzettes gyakorlatanyag

A korzett korrekciós hatása intenzívebb és tartósabb, mint amit kizárólag gyógytornával elérhetünk. Nagyon fontos, hogy megragadjuk ezt a lehetőséget és egy korzettspecifikus mozgásprogramot is összeállítsunk a gyerekeknek.

A klasszikus gyakorlatsorokban kihasználjuk a korzett nyújtotta mozgáslehetőségeket. Míg a Schroth–terápia egyéni betanítást igényel, ezt kiscsoportos keretek közt tanítjuk. A torna közben figyeljünk oda, hogy olyan testhelyzetet válasszunk, hogy az ne okozzon felesleges kellemetlenséget, fájdalmat, önmagában is a korrekciót támogassa. Fontos továbbá, hogy ne töltsünk túl hosszú időt egy helyzetben.

A torna felépítése a következő:
  1. Izomfűző kialakítása

    A törzs helyes tartásáért felelős fő izmok erősítésére fektetjük a hangsúlyt. Ezek a mély- és felületes hátizmok, a hasizmok, és a gluteális izomcsoport. De ezeken kívül, adhatunk tetszőleges felső ill. alsó végtagi izomcsoportot erősítő gyakorlatokat is, mégpedig úgy, hogy a helyes testtartásra mindenkor odafigyelünk. Ezzel valójában -indirekt módon- szintén a korrekciót szolgáljuk.
  2. Célzott légzésirányítás

    A gyakorlatok célja: a szabad terek minél nagyobb mértékű kitöltése. A Thera band mint a felső végtag mozgását vezető ellenállás, kiemelten jól alkalmazható. Megfelelő erősséget és hosszt választva, lehetővé teszi, hogy a tornázó a korrekciós légzéstechnikára összpontosítson. Ezért az önkorrekció derotációs komponenseit is bevonhatjuk a gyakorlásba. A szalag megnyújtása és visszaengedése lassan, kontrolláltan menjen végbe, így nemcsak a mellkas tágítása, hanem a kilégzés is a korrekció szellemében vihető véghez.

    A gyakorlatok mind önállóan, mind a tornaprogramba beiktatva megállják a helyüket, szerrel és a nélkül egyaránt végezhetőek. Minden gyakorlatot, mozdulatot lehet légzéssel szinkronban végezni. Erősítő jellegű részek között, a célzott légzésirányítással, a pihenést is aktív korrekcióvá tehetjük. Sőt, játékosan, például lufi fújás közben, a légzéstechnika különösen jól megvalósítható.
  3. Kifotizáló gyakorlatok

    Mivel a lapos hát gyakran társul a scoliosishoz, ezért olyan gyakorlatokat iktatunk be a mozgásterápiába, mellyel a szagittális profilra jótékonyan tudunk hatni.
  4. Egyensúly gyakorlatok

    A korzett jelentősen megváltoztatja a test statikai viszonyait. Továbbá tekintetbe kell vennünk azt, hogy természeténél fogva korlátoz, illetve meggátol bizonyos mozgásokat. Az egyensúly fenntartása érdekében, a betegnek meg kell tanulnia kompenzálni a hiányzó törzsmozgásokat.
    Ebben a mi közreműködésünk is fontos. Igyekezzünk úgy építkezni, hogy a gyakorlatok egyszerre több funkciót töltsenek be. Nagyon hasznosak például azok a gyakorlatok, melyek az egyensúly fenntartása végett komoly (statikus) izommunkát vesznek igénybe. Adhatunk dinamikus egyensúlyi feladatokat is, ezeket nagyon élvezik a gyerekek.

  5. Mozgásterjedelem növelése

    Korzettet viselő gyereknél (részben azért, mert a törzs mozgáslehetőségei korlátozva vannak) nagyon fontos, hogy a csípő-és váll-vállövi ízületekben a lehető legnagyobb mozgásterjedelmet érjük el. Olyan gyakorlatokat adjunk, melyek - többek közt - ennek is megfelelnek.
    A mozgásérzést javíthatjuk azzal, hogy kifejezetten nyújtó gyakorlatokat is végeztetünk.

3. Proprioceptiv tréning

Fizioball indukálta instabil helyzetek proprioceptív mechanizmusokat hoznak létre, melyek által gerinc stabilizáció valósul meg. Extrém jól korrigáló korzett esetén egy igen mobilis gerincű gyereknél nagyon jól beválik. Nemcsak a felületesen elhelyezkedő nagyobb, hanem a mélyen fekvő kisizmok működését is kiváltjuk. A tréning során kulcsfontosságú visszacsatolások érkeznek a korrigált helyzetről a központi idegrendszerbe, amely a korzett nélküli testtartást is előnyösen befolyásolja. A labda eltereli a figyelmet a monotonitásról. Kisgyerekkorban is hatásos, különösen szeretik a gyerekek.

Utóbbiakat csoportos formában tanítjuk meg. Ilyen alkalmakkor intenzíven, csoportban mozognak az egymás védő légkörében, ami felszabadítólag hat rájuk Ezért pótolhatatlanak ezek az alkalmak. Bevezetője lehet a korzettben való sportolásnak.

4. Korzettes hobbisportok

Szem előtt kell tartanunk, hogy pácienseink nagy mozgás igényű gyerekek, serdülők Fontos, hogy korzett nélkül töltött időben minél többet, rendszeresen mozogjanak. A kötelező mozgásterápia esetleges monotonitásával szemben igazi felüdülést jelenthet a gyermek számára a sportolás. Korzettben végezve hatásos igazán, hiszen a mozgás örömén túl aktív izomerővel támogatja a korrekciót és a légzés derotáló hatását erőteljesebbé teszi. A csoport és a mozgás öröme mind segíti a gyógyulást. Meg kell ismernünk a gyermek sportos hobbijait; ezáltal meglelhetjük a hozzá vezető utat is. Így tudjuk összeállítani az egyéni terápiás tervét, ami teljesen más egy otthonülő és egy izgő-mozgó gyerek setében. Igazán nagy sikert akkor értünk el, ha a gyerekek hobbisportjukat korzettben is felvállalják. Ez célunk is egyben.
Vannak olyan tevékenységek, melyeket a balesetveszély miatt nem ajánlatos korzettben végezni, ilyen a lovaglás és a hegymászás. A kifejezetten károsnak tartott teniszt nem kell megtiltani, ha heti egy–két órában a korzettjében végzi. De a tiltás semmiképpen sem célravezető!
Előfordulhat az is, hogy nem sikerül rávenni gyermekünket a sportolásra, főleg nem, hogy azt korzettjében tegye. Ezért egyre inkább szükségét látjuk annak, hogy olyan foglalkozásokat indítsunk, ahol a rendszeres korzettviselők felszabadultan tornázhatnának együtt. A betegek többsége lány, így a zenés aerobik, vagy alakformáló torna bizonyosan meghozná a kedvet a mozgásra.

A mozgásban gazdag élet igenis része a terápiának
Szólj hozzá!

GERINCFERDÜLÉS, SCOLIOSIS

Életmódbeli tanácsok gerincferdülés esetén


Nekünk kell megtanítani a gyerekeket, hogy együtt tudjanak élni scoliosisukkal. Nagyon fontos ez, hiszen ez a probléma nem szabad, hogy megbélyegzésként kísérje őket életükön át. A fiatal felnőtt személyiségéhez mérten tudatos életvezetést kíván. Rengeteg praktikus tanáccsal segíthetjük őket (a buszon való kapaszkodás mikéntje, a gerinciskola bizonyos elemei… stb.) Fontos, hogy személyiségükhöz, érdeklődésükhöz mérten mozgásban gazdag életre buzdítsuk őket. Nem kell feltétlenül az úszást forszírozni, többnyire választhatják, azt, amit szeretnek.
Fontos a pályaválasztás közös megbeszélése is. Statikus vagy komoly fizikai megterhelést jelentő foglalkozásokat célszerű kerülniük. Életüket megkönnyítheti a fizioball vagy a dynair egész életen keresztül való használatával és tornájának rendszeres végzésével.
Tekintve, hogy többnyire lányokról van szó, fontos mondanunk, hogy gyermekvállalásban nem korlátozza őket a scoliosis, csupán a várandósság alatti torna végzésére figyeljenek oda.

Amennyiben felkészítettük őket az „életre”, a kezelés hosszú évei meghozza gyümölcsét és tudatosan élő, egészséges felnőttekké válnak. Jó, ha előre emlékeztetjük őket, hogy bármennyire is úgy tűnik vége az állandó tornaprogramnak, előfordul, hogy szükségük lesz még rá, ezért soha nem felejthetik el.


Néhány gyakorlati tanács:
1. Reggel ébredés után a nyújtózkodás és izmaink megfeszítése, lazítása segít hogy ne kelljünk mereven.
2. A reggeli mosakodást és fogmosást a medence korrekciók megtartásával végezzük!
3. Reggelizzünk a korrekciós ülésben!
4. Az iskolatáskánk mindig két vállon hordott hátizsák legyen, ami természetesen nem a fenekünket verdesi, hanem a hátunkra van igazítva. Ha szatyrot cipelünk, tegyük úgy hogy elosztjuk a súlyt két kézbe. Sose engedjük meg hogy lehúzza az egyik vállunkat a súly, illetve sose forduljunk bele a görbületünkbe!
5. Az iskolában lehetőleg középre üljünk, hogy ne kelljen forogni, vagy hosszan egy oldalra nézni. Természetesen medencekorrekciókkal üljünk, ha pedig korzettünk van, ne lazuljunk bele. Próbáljunk folyamatosan fejtetővel nyújtózni és kihasználni a korzett lehetőségeit.
6. Kisterpeszben ülve a két térdünk közötti térben forogva még nem rontunk a görbületünkön. Azon túl, viszont igen.
7. Ha le kell hajolnunk valamiért, tegyük azt egyenes háttal leguggolva, mert székről oldalra hajolva rontunk a görbületünk rotációján.
8. Nagyon hasznos ha megszokjuk hogy fizioballon vagy dynair-en ülünk. Többször álljunk fel ha van rá lehetőségünk egy kis sétára. Használjuk ki a szüneteket!

További tanácsokat egyénre szabva tudok összeállítani a görbületnek megfelelően.



Szólj hozzá!

SPORTSÉRÜLÉS

Segítség! Lesérültem!


Mind a hobbysportolók, mind a profi sportolók gyakran kényszerülnek kedvenc sportjukat szüneteltetni egy hirtelen bekövetkező sérülés miatt. A sérülés oka lehet túlterhelés, gyenge izomzat, helytelen testhelyzetben végzett mozgás, az izmok működési egyensúlyának megbomlása, flexibilitás hiánya, vagy akár a felkészületlenség is.

A sportrehabilitáció már a sérülést követően elkezdődik! Az akut ellátás után (jegelés, nyugalomba helyezés, fáslizás, megemelés, kinezio-tape kezelés) a gyógytornász a fokozatosság betartásával egyénre adaptálva funkcionális gyakorlatokat végeztet a pácienssel, melyek magukban foglalják az egyensúly fejlesztésére irányuló, flexibilitást fokozó, sportág specifikus gyakorlatokat. Kezdetben a teljes ízületi mozgástartomány elérésére törekszünk, melyet az izom funkcionális erősítése követ. A gyógytorna hatékonyságát manuális technikák és kinezio-tape kezeléssel növeljük.

Amennyiben az előbb felsorolt konzervatív kezelés nem lenne eredményes, vagy a sérülés olyan súlyos, műtéti beavatkozásra kerülhet sor. Ezen beavatkozások után is elengedhetetlen a rehabilitáció, melyben szintén hangsúlyos szerepet kap funkcionális gyógytorna, és az egyénre adaptált terápia.

Fontos megjegyezni mikor sportrehabilitációról beszélünk, hogy nem csak a már kialakult sérülés kezelését foglalja magában, hanem annak megelőzését, prevencióját is! Kutatások bizonyítják, hogy a funkcionális neuromuscularis tréning csökkenti a sérülések kialakulásának kockázatát.

Akár a sérülés megelőzése érdekében, akár már kialakult sérülés esetén is forduljanak hozzánk bizalommal!