Like-olj minket a Facebook-on
Gyógytorna, Manuálterápia, Sportrehabilitáció
Jelentekezz be szakértőinkhez:

Ízületi mobilitás és stabilitás


MOBILITÁS
Az ízületeink mozgástartományának megőrzése az alapköve a fájdalommentes mozgásnak. 

"az ízület azért van, hogy mozogjon"

Ízületi felszínek, bennük lévő nyomás, védelem:
Az ízületi felszínek sima felületek, egy únhyalin porc található rajtuk, ami egy üvegporc. Ez egy nagyon finom, nagyon jól sikló felület. A két ízfelszín között nincs közvetlen kapcsolat, egy kis tér van közöttük. Ebben a térben egy un. szinoviális folyadék van, az ízületi nedv, amelynek a feladata, hogy a két ízfelszín egymáson könnyen el tudjon siklani. Ez természetes módon védi és táplálja az ízületet. Ezek az ízületi felszínek ízületi tokkal vannak körülhatárolva, és van egyfajta nyomás bennük. Az ízületi felszín közötti tér nem összenyomható, így védelmet ad az ízfelszíneknek, ugyanis rezgést csillapító tompító hatása van, tehát van bennük egy nyomás...
Erre a nyomásra azért van szükség, hogy amikor az ízületet terheljük, akkor védje az ízületi felszíneket és védje a koponyánkat is. A legtöbb rugózást tompító stabilizátorunk (az izmok, az ízületek, az S alakú gerinc)  Ezek az ízületi felszínek akkor tudnak egy megterhelést követően jól működni, hogyha egy picit nyitva vannak, ami azt jelenti, hogy az ízületi felszínek szögben távolodnak egymástól. Az ízületek enyhe hajlítása során, (pl kicsit behajlított térd) aktivizáljuk a körülötte lévő izmokat, szalagokat. Ha az ízületeket kis mértékben megnyitjuk, (picit behajlítjuk) akkor kezd el ízületi nedv termelődni, és ott kedvezőbb helyzet alakul ki biomechanikailag. Elképzelhetjük, hogy ha nyújtott lábbal ugrunk le a 3. vagy 4. lépcsőfokról, milyen fájdalmat és sérülést okozhat ez a térdnek, a csípőnek és a bokának.



Mozgás hatása az ízületre:
A mozgás javítja az ízületek vérkeringését, fokozódik az ízületi szinoviális folyadék termelődése. A mozgás során állandóan siklik egymáson a két ízfelszín, ez ingerli a szinoviális folyadékot, hogy újra és újra termelődjön, és egyre síkosabbá váljon ez a terület. Amellett, hogy a szinoviális folyadék védi az ízületi felszínt, azért is hasznos, mert a benne lévő tápanyagok táplálják az ízületi porcot.
Ha tehát eleget és rendszeresen mozgunk, akkor az ízületi folyadék rendszeresen termelődik, ha viszont nem mozgunk, akkor egyre kevesebb ízületi folyadék termelődik, az ízületi rés beszűkül, meszes felrakódások jönnek létre, az ízületi felszínek inkongurensé válnak és  a mozgás közben kedvezőtlenül súrlódnak egymáson.
Az ízületi nedv különböző anyagokat tartalmaz, többek közt ezt a síkosságot segítő anyagot, másrészt ez táplálja az ízfelszínt.
Amennyiben hosszú ideig az ízületi felszín kedvezőtlenül terhelődik illetve, ha kiiktatjuk az életünkből a rendszeres testmozgást, akkor az ízület felszíne idővel teljesen degenerálódik és úgy fest, mintha egerek rágták volna meg, meszesedik, beszűkül, felrepedezik.  A kopás folyamatát úgy kell elképzelni, mintha üveglapok közé kavics szorulna be. Az ízületi felszín sérül, meszesedik. Az ízületi folyadék termelődése csökken , az ízületi rés teljesen beszűkül, a mozgásterjedelme romlik.  Ilyen jellegű ízületi felszínnél kizárt, hogy ne jöjjön létre valamilyen gyulladás, mert az ízület kedvezőtlenül terhelődik és a szervezetünk gyulladással védekezik. Gyulladásos folyamatok esetén , vizesedés és ízületi duzzanat jön létre. Amikor eljutunk arra a szintre, hogy nyugalomban is fáj, mozgatni nem tudjuk, az biztosan olyan szintű gyulladás és degenerálódás,  amit nem lehet már máshogy kezelni, mint hogy azt protetizálják. 



STABILITÁS

" az izmaink kontrollálják az ízületi mozgásokat"

A stabilizáló tréningek során, a helyzetérzékelő receptoraink aktivizálódnak ez un. proprioceptív reflexmechanizus során izomösszehúzódást vált ki a harántcsíkolt vázizmainkban. A propriocepció a végtagok helyzetének, az ízületek aktív ill. passzív mozgásának és a mozgások rezisztenciájának érzékelését jelenti. Néhány receptor az ízületek feletti bőrben helyezkedik el, de a döntő többségük mélyebben: izmokban, inakban és ízületi tokokban található.  Az izomösszehúzódás, membránpotenciálfüggő jelenség. Az izomrostok összehúzódásának jellemzőjét (erősség, sebesség) biokémiailag szabályozott membránpotenciál határozza meg. Az izomrostok összehúzódásának mechanizmusa „csúszó” elmélettel írható le, egész egyszerűen az izom ingerlése során létrejövő biokémiai folyamatok hatására az izomrostok összecsúsznak. Minél intenzívebb egy izom ingerlése, annál sűrűbbek az izomrostok összehúzódásai. A stabilizáló tréning egy fokozottabb ingerlést jelent az izmoknak, ezért képesek reflexesen gyorsan összehúzódni.



Mozgás:
"mobilitás és stabilitás folyamatos váltakozása"

A mozgás egyenlő a működéssel, a kontrollált mobilitás találkozik a dinamikus stabilitással. Ennél a folyamatnál a mobilitás az első, hiszen ha nincs meg az ízületek mozgásszabadsága akkor nincs mozgás és nem szükséges az izmok által stabilizálni.
A stabilizálás felosztható statikus és dinamikus részre.

Példaként a guggolást értelmezzük:

A helyes guggolás kivitelezéséhez mobilis boka-térd és csípő ízület szükséges és statikus tartásához erős comb és farizom illetve mély hátizom szükséges.
Dinamikus stabilizálás az egyensúly megtartásához szükséges illetve, ha folyamatában végezzük az állás-guggolás gyakorlatot.


Dinamikus stabilizálás, koordináció és fejlettebb izomműködésért: pl. guggolás Togu jumperen


A helyes, hatékony és sérülésmentes mozgáshoz nem csupán az izom munkája, hanem az ízületek nagyobb mozgásterjedelme is szükséges, ezért a mobilizálás és a stabilizálás egyformán fontos.

Az ízületek mobilitásának fokozása történhet:

- nagy kiterjedésű ízületi átmozgatással: mobilizáló gyakorlatok
- nyújtással: többféle nyújtótechnika létezik, kiválasztható a számunkra legideálisabb
- masszázzsal: izom és kötőszöveti (fascia) masszázs- ezek mélyebb rétegeket céloznak
- manuálterápiával

A stabilitás elérése:

- izomerősítés: lokális, globális, statikus, dinamikus
- propriocepció fejlesztés: funkcionális tréning, instabil eszközön stimulálva a reflexes folyamatokat



TEGYÜK MEG EGYÜTT AZ ELSŐ
LÉPÉST A GYÓGYULÁSOD FELÉ!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése