Like-olj minket a Facebook-on
Gyógytorna, Manuálterápia, Sportrehabilitáció
Jelentekezz be szakértőinkhez:
Szólj hozzá!

Felhúzás vagy deadlift gyakorlat


Sokan úgy gondolják, hogy a nehéz dolgok emelése a legrosszabb, amit ember a gerincével tehet.

Miért nem állja meg a helyét ez a kijelentés?

Elsősorban nézzünk egy ábrát, ami a porckorongra mért nyomást probálja szemléltetni bizonyos teshelyzetek során. Ahogy az ábrán láthatjuk a görnyedt ülés, amiben valószínűleg a legtöbben olvassák ezt a bejegyzést, majdnem ugyanolyan nagy nyomást gyakorol a porckorongokra, mint az emelés.

Miért rosszabb mégis az ülés?
  
Az ülés során számos módon csökkentjük a farizom működését, egyrészt a folyamatos kompresszió nincs jó hatással sem a szövetekre, sem az idegi stuktúrákra pl. az ülőidegre, hosszú távú hatásaként rövidül a csípőhajlító izom, ami befolyásolja a csípőizület mozgástartományát és hatással van az ágyéki gerincszakaszra is eredéséből adódóan.

De miért jó a helyesen kivitelezett felhúzás gyakorlata?

A felhúzás az egyik legjobb gyakorlat amit a hátsó izomlánc erősítése céljából tehetünk, erősíti a törzsizmokat, fejleszti a core izomzatot, a combizmokat, farizmokat és a kar izmait.
Egyet értek azzal, hogy a rosszul kivitelezett felhúzás gyakorlata, a gerinc állapotát nagy mértékben rontja. De számos szakember, többek között Gray Cook is a mellett érvel miért kéne mindenkinek beépítenie ezt a gyakorlatot a mozgásprogramjába, illetve nem feletkezhetünk meg dr. Stuart McGillről sem aki pedig két könyvet is írt a derékfájdalom vonatkozásában.



Egy tanulmányában a lumbális csigolyákra ható nyíróerőket vizsgálták, ahonnan látható mekkora a különbség az egyenes derékkal végzett emelés és a domború háttal végzett emelés között! 
(A kép: 1900 N domború háttal végzett emeléskor , B kép: 200N!). Tehát a gyakorat helyes kivitelezése a megoldás gerincvédelem szempontjából. Mindig figyelj olda, hogy neutrális gerincpozcióval , egyenes háttal végezd a gyakorlatot és aktiváld közben a hasizmaidat.
Szólj hozzá!

Fascia Disztorziós Modell (FDM)

Typaldos- féle manuális terápia

Az FDM a fasciális kötőszövet elcsavarodását, formájának módosulását és mozgásának beszűkülését jelenti.
A fasciák egy pókhálóhoz hasonló rendszert alkotnak, mely az egész testet átszövi tetőtöl talpig, ez köti össze az izmokat, ínakat, csontokat, ereket, idegeket, szerveket.
Ez képes kiszáradni, sérülékennyé válni, olykor mozgáshiány, túlterhelés, vagy egy hirtelen erőhatás a test valamely részén disztorziókat hozhat létre ebben a rendszerben, amiket speciális manipulációs technikákkal és fogásokkal tudunk kezelni.

Az FDM alkalmazásának leggyakoribb területe az akut fájdalmak, mozgásbeszűkülések.

Ha egy ponton csontos területen egy ujjal vagy ujjbeggyel rámutatva meg tudod határozni a fájdalmad vagy egy- két ujjal egy vonal mentén esetleg érzed, vagy mélyen a kezeddel belenyomva keresve találod meg a fájdalmad, akkor valószìnű ez a módszer segítségedre lehet!

Mikor segíthet neked az FDM?

Ha a fájdalmad:


  • egy vonal mentén égető, kisugárzó, húzó érzés (triggerband)
  • egy pontban fáj, szúr egy izület közelében (continuum distorzio)
  • bent az izületben fáj, mozgásra tudod megmutatni, nehéz megtalálni, mozgatni -keresni kell hogy megtaláld (falt distozio)
  • mélyen bent van az izomban (hernialt triggerpont)
  • a végtag nem fáj de nem mozog (tektonikus fixálás)
  • egy egész végtagon azt simítva, dörzsölgetve tudod megmutatni, a végtag zsibbad, bizsereg (cilinder disztorzio)
Ha ráismertél a fájdalmadra, ez a módszer segítségedre lehet!