Like-olj minket a Facebook-on
Gyógytorna, Manuálterápia, Sportrehabilitáció
Jelentekezz be szakértőinkhez:
Szólj hozzá!

Nyaki eredetű fejfájás- Krónikus fejfájás

A cervicogen, azaz nyaki eredetű fejfájás hátterébenáltalában a felső nyaki gerinc diszfunkciója áll, ám nem megfelelő testtartás vagy mozgásminta miatt a nyak elülső és/vagy hátulsó izmainak túlterheltség is hasonló tüneteket okozhat. Vizsgálat és kezelés során ezeket a területeket is figyelembe kell tehát venni.

Janda szerinti felső keresztezett szindróma esetén előre helyezett fejtartást, előre eső vállakat, fokozott háti gerinc görbületet tapasztalunk megtekintés során. Ilyenkor felborul az izomerő egyensúly, egyes területeken az izmok rövidülnek, máshol túlnyúlnak. A nyaki gerinc stabilizálásaa fej megváltozott helyzete miatt a felületes izmokkal valósul meg a mély izmok helyett.

nyak elülső részén a fejbiccentő (sternocleidomastoideus)izom túlműködése, fájdalmas izomcsomói mellett a mély nyaki hajlító (flexor) izmok gyengesége áll fent. A fejbiccentő izom trigger pontjai a fej, az arc vagy a koponyaalap területére sugárzik ki, amit tapintással akárprovokálni is lehet. 

A rossz tartás és a nyaki fájdalom gyakran megváltozott légzési mintával jár együtt. Ilyenkor a rekesz és a bordaközi izmok helyett a légzési segédizmokként is működő fejbiccentő és más nyaki izmok (scalenusok), a mellizmok túlzott aktivitását láthatjuk légzés során, ami tovább fokozhatja a panaszokat.

nyak hátulsó részén a csuklyás izom (trapeziusfelső része, a lapockaemelő (levator scapulaeés a tarkótájéki(suboccipitalisizmok feszesek, fájdalmasak, alapockastabilizáló (serratus anteriorrhomboideusoktrapezius középső része) izmok pedig gyengültek. A lapocka instabilitásból gyakran vállfájdalom adódik, ami az előbb leírt mechanizmussal áll összefüggésben. A csuklyás izom trigger pontjai a tarkóba, a halántékba, a fej hátsó részébe sugárzó fájdalmat okozhat


Kezelési lehetőségek cervicogen fájdalom esetén:

  1. Manuálterápia: lágyrész kezelés, mobilizálás, blokkoldás
  2. Gyógytorna: stabilizálás, izomerő egyensúly helyreállítás, motoros kontroll javítás, tartásjavítás
  3. Fizikoterápia: TENS, köpöly, Kinesio Tape, vibrációs kezelés

Forrás:

Anterior Neck and Cervicogenic Headaches - Physiopedia(physio-pedia.com)

Superior Scapula and Cervicogenic Headaches - Physiopedia (physio-pedia.com)

Szólj hozzá!

Futók gyógytornászai

Tudjuk, hogy a futás egyszerre tud fájdalmat és örömöt is okozni. Szakemberek szerint a sportolók 2,5 százalékára jellemző a testedzésfüggőség, a futók körében ez a szám 3,5 százalék. Sok esetben a munkahelyi stressz leküzdése vagy a szülés utáni depresszióból való kilábalás, olykor egy újabb teljesítményhajsza a válasz a megkérdezettek között, mikor pszichológus tette fel számunkra a kérdést, hogy miért is futnak. 

Sérülések esetén nem csupán a lábadozás fizikai része fájdalmas, hanem a tény, hogy kedvenc sporttevékenységüket egy ideig (regeneráció elősegítése miatt) mellőzni kell. Annak ellenére, hogy az újabb kilométerek motiválóan hatnak, a kihagyás lelkileg mégis megviseli a sportolót.

Miért szeretjük a hosszabb távokat?

Az emberi test úgy fejlődött, hogy képes legyen hosszú távokat lefutni. Biomechanikai remekműként sokféleképpen tudjuk az energiát tárolni és újrahasznosítani. Például az Achilles ín a vádli által termelt energia 30 %-át képes elraktározni és rugalmas szalagként visszacsattan, hogy a sarok el tudjon emelkedni a földről. A kötőszöveti rendszerünk, a myofasciális közeg elasztikus energiája segíti a folyamatos, könnyed testmozgást. Hosszabb távoknál a hormonrendszer oly mértékben aktiválódik, mely doppingszerként képes hatni ránk. A fizioterapeutának, figyelembe kell venni a sportoló célkitűzéseit és ízületeinek védelme mellett kell segítenie azt!

Miért sérülnek meg könnyen a futók? 

Hiszen könnyen válhat az örömteli testmozgás fájdalmassá, amennyiben túlterhelés vagy sérülés alakul ki. A legtöbb sérülés a terhelés változásából adódik. A nagyobb, intenzív terhelés megerőltető a mozgásszervrendszerünknek. Ha fokozatosan növeljük a megtett távolságokat, az izom, ín, csontállomány képes reagálni a megnövekedett terhelésre, testünk adaptálódik, képessé válik a regenerációra. Sérülést követően lelkileg is nehéz, hiszen megfosztva érezheti magát a futó egy újabb adag örömforrástól! 

Mire kell figyelnünk?

  • edzés idejére, intenzitására, megtett távolságra
  • terepre (dombos, keményebb talaj)
  • futócipő
  • futástechnika

Hogyan segíthet a gyógytornász! 

Megfigyelheti a futás biomechanikáját, videóval rögzítve nézheti meg a futástechnikád! Részt vehetsz egy általános mozgásszervi állapotfelmérésen, ahol manuálterápia segítségével vizsgálják a lábboltozatod, vizsgálják az ízületeid mozgástartományát, az izmok erejét és rugalmasságát. Gyors tesztekkel felmérik az állóképességed. Tesztelik a stabilitásod és megfigyelik a testtartásod. 

A lokális stabilizátorok jelentősége kiemelten fontos, hiszen az ízületek helyzetérzékelését segítik! A megfelelő propriocepció (helyzetérzékelés) az izmok neuromuszkuláris kontrollja nem csupán a sérülésektől véd meg, de a teljesítményed is jobb lesz! 

Gyógytornászaink segítenek összeállítani egy tréningtervet és tanácsot adnak a regenerációra! A sérülések elkerülésének a legjobb módja a megelőzés! A sportfizioterápia kitűnő lehetőséget a prevenciós tréninghez. A futásra nem elég csak futással készülnöd!

Különösen érdemes figyelni a korai sérülésekre, melyek lehetnek:

Térd

ITB szindróma, futó térd

Térdfájdalom

Patello- femoralis syndroma

Térd keresztszalag sérülése

Térd meniscus sérülése 

Plica syndroma

Boka, Láb

Bokaficam

Peroneus tendinitis

Tibialis tendynopathia

Elülső boka impingement

Achilles sérülés

Plantaris fascitis

Metatarsalgia

Csipő, Derék 

Izomhúzódás

Hamstring

Piriformis szindróma

Sacroiliacalis fájdalom

Derékfájdalom

Porckorongsérv

Sondylolisthesis

Csípő adductorok sérülése

FAI- Csipőütközéses szindróma

Csípő labrum sérülés


Szólj hozzá!

Achilles sérülés

Achilles tendinopathia

Az Achilles ín sérülése az egyik leggyakoribb túlterhelésből/ túlhasználatból (overstress/ overuse) eredő sérülés a fizikai aktivitást végzők körében. Kifejezetten gyakori futás, ugrások, gyors irányváltással járó sportolók esetében.

Ugyanakkor az aktuális kutatások alapján tendinopátiák előfordulása sokkal gyakorlibb mint a kopásos megbetegedéseké és csak az előfordulások 35%-ánál mutatható ki sporttal való összefüggés, tehát ez alapján nem csak sportsérülésként hanem egy gyakori sarok és a vádli környékén kialakuló fájdalom okaként tekinthetünk erre a kórképre.


Kialakulásának hátterében állhat:

  • nem megfelelő cipőhasználat, vagy túlhasznált futócipő/utcai cipő viselése
  • anatómai jellemzők, statikai elváltozások (“x” láb, “o” láb, magas vagy alacsony lábboltozat) csökkent térd és boka mozgástartomány
  • túlsúly
  • izomegyensúly eltolódás, mozgássztereotípiával kapcsolatos problémák pl.: nem megfelelő futótechnika, az izmok helytelen bekapcsolódása a mozgásba)
  • korábbi sérülések
  • feszes Achilles-ín és plantarflexor izomzat, talpi kötőszövet
  • csökkent M. Tibialis anterior; M. Rectus femoris és M.Gluteus medius izom aktivitás

Sportolók esetében befolyásolhatja a sportmozgás során a talaj minősége az edzés mennyiségének, intenzitásának túladagolása és a megfelelő bemelegítés, levezetés elmaradása.

A teljes gyógyuláshoz szükséges idő egyénenként igen változó, ez nagyban függ a sérülést kiváltó okoktól, típusától és az egyéni adottságoktól.

A hétköznapok során átmenetileg hasznos lehet sarokemelő vagy egyedi talpbetét használata, és hosszú távon a manuálterápiás kezelések, flossing terápia, kineziotape alkalmazása fájdalommentességhez vezethet, e mellett elmaradhatatlan része a terápiának a gyógytorna és a funkcionális erősítő gyakorlatok végzése, kiemelet figyelemmel a farizmok fejlesztésére, az Achilles excentrikus tréningjére és a CORE izomzat fejlesztésére, aminek segítségével a mozgásmintában részt vevő izmok tudatos aktivizálásával elkerülhető a terület ismételt túlterhelése. 

Szólj hozzá!

Derékfájdalom terhesség alatt

Kismama torna jótékony hatásai

A várandósság különleges időszak egy nő életében. Számos testi és lelki változás következik be ez idő alatt, a szervezet felkészül, hogy egészséges magzatot hordhasson ki, és hogy a szülés zavartalan legyen. Ez a megváltozott állapot azonban együtt járhat bizonyos panaszokkal, mint például a hát- és derékfájdalom, lábdagadás, légzési nehézség, gyakori vizelési inger és az inkontinencia.

 Ahogy növekszik a magzat, nő a hordozandó plusz súly, megváltoznak a gerinc görbületei, így az egész testtartás. A test súlypontja előrébb helyeződik, fokozódik az ágyéki gerinc görbülete/ lordózisa és felborul az izomegyensúly, bizonyos izmok megnyúlnak, míg mások megrövidülnek, így túlterhelődhet ez a terület és fájdalmassá válhat. A medence ízületei, hátul a keresztcsonti / szakroiliakális ízületek, elől a szeméremcsont/ szimfízis, valamint a gerinc ízületi szalagjai fellazulnak és instabilabbá válnak, ami szintén fájdalmat okozhat.

A várandósok kétharmada számol be deréktáji fájdalomról, ami negatívan befolyásolja a mindennapi életüket, pedig számos fizioterápiás módszer áll rendelkezésünkre a fájdalomcsökkentésére:


  • kismama torna
  • manuálterápia
  • masszázs
  • Kinesio Tape ragasztás
  • derékövek és párnák


A rendszeres testmozgás előnye várandósság alatt:

  1. csökkenthető a terhességi cukorbetegség, magas vérnyomás, túlzott súlygyarapodás kialakulásának esélye
  2. jótékonyan hat a kismama fizikális és mentális egészségére
  3. lecsökkenti a vajúdási időt és a császármetszés kockázatát

 Ajánlott mozgásformák várandósság alatt:

  • kismama torna
  • séta
  • úszás
  • szobakerékpározás
  • jóga


Nem ajánlott mozgásformák:

  • magas intenzitású edzés
  • tengelyirányú terheléssel járó sport (futás, ugrálás, lovaglás)
  • hirtelen hely és helyzetváltoztatással járó gyakorlatok
  • kontaktsportok 


A terhestorna célja:

  1. megőrizni a kismama kondícióját és állóképességét
  2. javítani a vérkeringést, a légzést és az anyagcserét
  3. megerősíteni a terhesség alatt fokozott terhelésnek kitett izomcsoportokat
  4. megelőzni és kezelni a terhességgel együtt járó panaszokat (hátfájás, lábdagadás, visszeresség, lábboltozat süllyedés stb.) célzott tornagyakorlatokkal

A torna a helyes testtartás kialakításáért felelős, valamint a terhesség és a szülés során fokozott igénybevételnek kitett izmok, ízületek teherbírásának fokozására, erősítésére, rugalmassá tételére, valamint a vérkeringés támogatására irányul. 


A torna részei:

  • légzőtorna
  • vénás torna
  • tartásjavító gyakorlatok
  • csípő körüli izmok erősítése, csípő mozgásterjedelem növelés
  • koordináció és egyensúlyfejlesztés
  • óvatos gátizom torna
  • speciális, szülés alatt alkalmazandó légzéstechnikák elsajátítása


A foglalkozás során alkalma van a gyógytornásznak továbbá olyan életmódbeli tanácsokat adni a kismamáknak testhelyzetekre, emelésre, a baba ellátására vonatkozóan, amelyekkel kímélhetik a gerincüket, így az innen eredő fájdalmakat kiküszöbölhetik vagy csökkenthetik. 

Fontos, hogy a kismamatorna elkezdése előtt, majd az alatt folyamatosan konzultáljanak a várandósok a szülész-nőgyógyász szakorvosukkal, hiszen az ő ajánlásukkal vehetnek részt a tornákon, illetve ők állapítják meg az esetleges kontraindikációkat is!