Like-olj minket a Facebook-on
Gyógytorna, Manuálterápia, Sportrehabilitáció
Jelentekezz be szakértőinkhez:
Szólj hozzá!

Achilles sérülés

Achilles tendinopathia

Az Achilles ín sérülése az egyik leggyakoribb túlterhelésből/ túlhasználatból (overstress/ overuse) eredő sérülés a fizikai aktivitást végzők körében. Kifejezetten gyakori futás, ugrások, gyors irányváltással járó sportolók esetében.

Ugyanakkor az aktuális kutatások alapján tendinopátiák előfordulása sokkal gyakorlibb mint a kopásos megbetegedéseké és csak az előfordulások 35%-ánál mutatható ki sporttal való összefüggés, tehát ez alapján nem csak sportsérülésként hanem egy gyakori sarok és a vádli környékén kialakuló fájdalom okaként tekinthetünk erre a kórképre.


Kialakulásának hátterében állhat:

  • nem megfelelő cipőhasználat, vagy túlhasznált futócipő/utcai cipő viselése
  • anatómai jellemzők, statikai elváltozások (“x” láb, “o” láb, magas vagy alacsony lábboltozat) csökkent térd és boka mozgástartomány
  • túlsúly
  • izomegyensúly eltolódás, mozgássztereotípiával kapcsolatos problémák pl.: nem megfelelő futótechnika, az izmok helytelen bekapcsolódása a mozgásba)
  • korábbi sérülések
  • feszes Achilles-ín és plantarflexor izomzat, talpi kötőszövet
  • csökkent M. Tibialis anterior; M. Rectus femoris és M.Gluteus medius izom aktivitás

Sportolók esetében befolyásolhatja a sportmozgás során a talaj minősége az edzés mennyiségének, intenzitásának túladagolása és a megfelelő bemelegítés, levezetés elmaradása.

A teljes gyógyuláshoz szükséges idő egyénenként igen változó, ez nagyban függ a sérülést kiváltó okoktól, típusától és az egyéni adottságoktól.

A hétköznapok során átmenetileg hasznos lehet sarokemelő vagy egyedi talpbetét használata, és hosszú távon a manuálterápiás kezelések, flossing terápia, kineziotape alkalmazása fájdalommentességhez vezethet, e mellett elmaradhatatlan része a terápiának a gyógytorna és a funkcionális erősítő gyakorlatok végzése, kiemelet figyelemmel a farizmok fejlesztésére, az Achilles excentrikus tréningjére és a CORE izomzat fejlesztésére, aminek segítségével a mozgásmintában részt vevő izmok tudatos aktivizálásával elkerülhető a terület ismételt túlterhelése. 

Szólj hozzá!

Derékfájdalom terhesség alatt

Kismama torna jótékony hatásai

A várandósság különleges időszak egy nő életében. Számos testi és lelki változás következik be ez idő alatt, a szervezet felkészül, hogy egészséges magzatot hordhasson ki, és hogy a szülés zavartalan legyen. Ez a megváltozott állapot azonban együtt járhat bizonyos panaszokkal, mint például a hát- és derékfájdalom, lábdagadás, légzési nehézség, gyakori vizelési inger és az inkontinencia.

 Ahogy növekszik a magzat, nő a hordozandó plusz súly, megváltoznak a gerinc görbületei, így az egész testtartás. A test súlypontja előrébb helyeződik, fokozódik az ágyéki gerinc görbülete/ lordózisa és felborul az izomegyensúly, bizonyos izmok megnyúlnak, míg mások megrövidülnek, így túlterhelődhet ez a terület és fájdalmassá válhat. A medence ízületei, hátul a keresztcsonti / szakroiliakális ízületek, elől a szeméremcsont/ szimfízis, valamint a gerinc ízületi szalagjai fellazulnak és instabilabbá válnak, ami szintén fájdalmat okozhat.

A várandósok kétharmada számol be deréktáji fájdalomról, ami negatívan befolyásolja a mindennapi életüket, pedig számos fizioterápiás módszer áll rendelkezésünkre a fájdalomcsökkentésére:


  • kismama torna
  • manuálterápia
  • masszázs
  • Kinesio Tape ragasztás
  • derékövek és párnák


A rendszeres testmozgás előnye várandósság alatt:

  1. csökkenthető a terhességi cukorbetegség, magas vérnyomás, túlzott súlygyarapodás kialakulásának esélye
  2. jótékonyan hat a kismama fizikális és mentális egészségére
  3. lecsökkenti a vajúdási időt és a császármetszés kockázatát

 Ajánlott mozgásformák várandósság alatt:

  • kismama torna
  • séta
  • úszás
  • szobakerékpározás
  • jóga


Nem ajánlott mozgásformák:

  • magas intenzitású edzés
  • tengelyirányú terheléssel járó sport (futás, ugrálás, lovaglás)
  • hirtelen hely és helyzetváltoztatással járó gyakorlatok
  • kontaktsportok 


A terhestorna célja:

  1. megőrizni a kismama kondícióját és állóképességét
  2. javítani a vérkeringést, a légzést és az anyagcserét
  3. megerősíteni a terhesség alatt fokozott terhelésnek kitett izomcsoportokat
  4. megelőzni és kezelni a terhességgel együtt járó panaszokat (hátfájás, lábdagadás, visszeresség, lábboltozat süllyedés stb.) célzott tornagyakorlatokkal

A torna a helyes testtartás kialakításáért felelős, valamint a terhesség és a szülés során fokozott igénybevételnek kitett izmok, ízületek teherbírásának fokozására, erősítésére, rugalmassá tételére, valamint a vérkeringés támogatására irányul. 


A torna részei:

  • légzőtorna
  • vénás torna
  • tartásjavító gyakorlatok
  • csípő körüli izmok erősítése, csípő mozgásterjedelem növelés
  • koordináció és egyensúlyfejlesztés
  • óvatos gátizom torna
  • speciális, szülés alatt alkalmazandó légzéstechnikák elsajátítása


A foglalkozás során alkalma van a gyógytornásznak továbbá olyan életmódbeli tanácsokat adni a kismamáknak testhelyzetekre, emelésre, a baba ellátására vonatkozóan, amelyekkel kímélhetik a gerincüket, így az innen eredő fájdalmakat kiküszöbölhetik vagy csökkenthetik. 

Fontos, hogy a kismamatorna elkezdése előtt, majd az alatt folyamatosan konzultáljanak a várandósok a szülész-nőgyógyász szakorvosukkal, hiszen az ő ajánlásukkal vehetnek részt a tornákon, illetve ők állapítják meg az esetleges kontraindikációkat is!