2021. március 30., kedd

Futók gyógytornászai

Tudjuk, hogy a futás egyszerre tud fájdalmat és örömöt is okozni. Szakemberek szerint a sportolók 2,5 százalékára jellemző a testedzésfüggőség, a futók körében ez a szám 3,5 százalék. Sok esetben a munkahelyi stressz leküzdése vagy a szülés utáni depresszióból való kilábalás, olykor egy újabb teljesítményhajsza a válasz a megkérdezettek között, mikor pszichológus tette fel számunkra a kérdést, hogy miért is futnak. 

Sérülések esetén nem csupán a lábadozás fizikai része fájdalmas, hanem a tény, hogy kedvenc sporttevékenységüket egy ideig (regeneráció elősegítése miatt) mellőzni kell. Annak ellenére, hogy az újabb kilométerek motiválóan hatnak, a kihagyás lelkileg mégis megviseli a sportolót.

Miért szeretjük a hosszabb távokat?

Az emberi test úgy fejlődött, hogy képes legyen hosszú távokat lefutni. Biomechanikai remekműként sokféleképpen tudjuk az energiát tárolni és újrahasznosítani. Például az Achilles ín a vádli által termelt energia 30 %-át képes elraktározni és rugalmas szalagként visszacsattan, hogy a sarok el tudjon emelkedni a földről. A kötőszöveti rendszerünk, a myofasciális közeg elasztikus energiája segíti a folyamatos, könnyed testmozgást. Hosszabb távoknál a hormonrendszer oly mértékben aktiválódik, mely doppingszerként képes hatni ránk. A fizioterapeutának, figyelembe kell venni a sportoló célkitűzéseit és ízületeinek védelme mellett kell segítenie azt!

Miért sérülnek meg könnyen a futók? 

Hiszen könnyen válhat az örömteli testmozgás fájdalmassá, amennyiben túlterhelés vagy sérülés alakul ki. A legtöbb sérülés a terhelés változásából adódik. A nagyobb, intenzív terhelés megerőltető a mozgásszervrendszerünknek. Ha fokozatosan növeljük a megtett távolságokat, az izom, ín, csontállomány képes reagálni a megnövekedett terhelésre, testünk adaptálódik, képessé válik a regenerációra. Sérülést követően lelkileg is nehéz, hiszen megfosztva érezheti magát a futó egy újabb adag örömforrástól! 

Mire kell figyelnünk?

  • edzés idejére, intenzitására, megtett távolságra
  • terepre (dombos, keményebb talaj)
  • futócipő
  • futástechnika

Hogyan segíthet a gyógytornász! 

Megfigyelheti a futás biomechanikáját, videóval rögzítve nézheti meg a futástechnikád! Részt vehetsz egy általános mozgásszervi állapotfelmérésen, ahol manuálterápia segítségével vizsgálják a lábboltozatod, vizsgálják az ízületeid mozgástartományát, az izmok erejét és rugalmasságát. Gyors tesztekkel felmérik az állóképességed. Tesztelik a stabilitásod és megfigyelik a testtartásod. 

A lokális stabilizátorok jelentősége kiemelten fontos, hiszen az ízületek helyzetérzékelését segítik! A megfelelő propriocepció (helyzetérzékelés) az izmok neuromuszkuláris kontrollja nem csupán a sérülésektől véd meg, de a teljesítményed is jobb lesz! 

Gyógytornászaink segítenek összeállítani egy tréningtervet és tanácsot adnak a regenerációra! A sérülések elkerülésének a legjobb módja a megelőzés! A sportfizioterápia kitűnő lehetőséget a prevenciós tréninghez. A futásra nem elég csak futással készülnöd!

Különösen érdemes figyelni a korai sérülésekre, melyek lehetnek:

Térd

ITB szindróma, futó térd

Térdfájdalom

Patello- femoralis syndroma

Térd keresztszalag sérülése

Térd meniscus sérülése 

Plica syndroma

Boka, Láb

Bokaficam

Peroneus tendinitis

Tibialis tendynopathia

Elülső boka impingement

Achilles sérülés

Plantaris fascitis

Metatarsalgia

Csipő, Derék 

Izomhúzódás

Hamstring

Piriformis szindróma

Sacroiliacalis fájdalom

Derékfájdalom

Porckorongsérv

Sondylolisthesis

Csípő adductorok sérülése

FAI- Csipőütközéses szindróma

Csípő labrum sérülés


TEGYÜK MEG EGYÜTT AZ ELSŐ
LÉPÉST A GYÓGYULÁSOD FELÉ!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése